Per Wium
Foto: Alex Nyborg Madsen.

 

Liste over andre interessante foredrag, som Per Wium gerne holder:

STORE MUSIKOPLEVELSER – (scroll ned og læs mere)
SGT. PEPPER – et hovedværk – (SCROLL NED OG LÆS MERE)
FRANK ZAPPA – KOM TÆT PÅ MUSIKKEN – (SCROLL NED OG LÆS MERE)
JIMI HENDRIX – Electric Ladyland 50 år – (SCROLL NED OG LÆS MERE)
MUSIKKEN i 1970’erne – (SCROLL NED OG LÆS MERE)
A Hard Days Night- (SCROLL NED OG LÆS MERE)

STORE MUSIKOPLEVELSER

Med udgangspunkt i sin nye bog “Så hårene rejser sig” (udkom 2. september 2016) fortæller Per Wium om mange af sine store musikoplevelser.
Per Wium er musikjournalist og musiker og har beskæftiget sig med musik siden han som ni-årig blev fascineret af The Beatles.
Per Wium har dels været musiker i en lang række danske bands, dels har han formidlet musikoplevelser til et stort publikum.
Såvel i radioudsendelser som på biblioteker, højskoler og mange andre steder.
Han fortæller begejstret om musik på tværs af genrer. Beethoven, Joe Zawinul, Genesis, Joni Mitchell og mange, mange flere.

Per Wium er bedst kendt som Beatles-formidler og som forfatter til bogen ”Beatles for alle 2”.
I denne nye bog starter de store musikoplevelser også med The Beatles, men fortsætter med Jimi Hendrix og Steve Winwood.
Herefter fortællingen om klaveret og Beethoven, Horowitz, Nikolajeva og Niels Viggo Bentzon.
Frank Zappa og Culpepers Orchard.
Oplevelsen af den første symfoniske orkesterkoncert.
Højdepunkter med Mahavishnu Orchestra og Joe Zawinul. Moderne klassiske komponister som Henryk Gorecki og Arvo Pärt.
Genesis som liveband nummer 1. Joni Mitchell og Jaco Pastorius.
Og Toto som en fryd for øret.
For Per Wium selv som musiker startede det med guitar, inden det blev til klaver, orgel og keyboards.
Musikerkarriere med CV Jørgensen, ACHE og Lotte Rømer Band.

Musikformidling i Danmarks Radio med credoet:
Musik bør være for alle – og man skal ikke bestige et bjerg af viden for at opnå den berigelse, musik kan give.

Hårene rejser sig stadig, og for Per Wium vil det være Beatles for altid.

SGT. PEPPER – ET HOVEDVÆRK

– Introduktion til en milepæl

The Beatles’ album “Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band” udkom 1. juni, 1967. Det var den første Beatles-plade, der udkom identisk i USA og Europa.

Gruppen satte med denne udgivelse nye normer for hvad man forstår ved popmusik.

Sammen med producer George Martin skabte de musik, som ikke var hørt før og som ikke lod sig putte ned i en genrekasse.

“Being for the benefit of Mr. Kite” og “A day in the life” er blot eksempler. Der er mere, hvor det kommer fra.

Per Wium giver en introduktion til albummet.

Med masser af musikeksempler.

Og med udkig til hvad The Beatles lavede inden – og efter.

FRANK ZAPPA – KOM TÆT PÅ MUSIKKEN

Frank Zappa pladedebutterede i 1966 og var en særdeles aktiv komponist og musiker på både plader og ved utallige koncerter.
Han døde af kræft i 1993.

Per Wium fortæller levende om Frank Zappa og hans musik.

Fra tidlige Mothers Of Invention i midt-60’erne frem til de sidste udgivelser før hans død i 1993.
Per Wium går tæt på Hot Rats, Roxy And Elsewhere, Sheik Yerbouti m.m.fl.
Frank Zappa var det hele og kunne det hele. Pop, rock, jazz, avantgarde, moderne klassisk musik etc.
Han beherskede det enkle og det dybt komplicerede, samt evnen til at skabe collage-musik med mange elementer.
Desuden var han tyve skridt foran alle andre, når det gjaldt indspilningsteknik.
Hans evner udi at kombinere live og studie-optagelser er aldrig blevet overgået.

JIMI HENDRIX – Electric Ladyland 50 år

I oktober 2018 er det 50 år siden Jimi Hendrix’ dobbelt-album “Electric Ladyland” udkom.

“Electric Ladyland” var Hendrix’ tredje album og et hovedværk i hans produktion.
På de fire pladesider tager han os med en musikalske rejser til fjerne galakser i en række numre, der ofte er dybt originale i både komposition og udførelse.

Musikjournalist Per Wium fortæller om musikken på “Electric Ladyland” og vi lytter til masser af eksempler.

MUSIKKEN i 1970’erne

Per Wium fortæller om Suzi Quatro, Gasolin’, Joni Mitchell, ABBA, Culpepers Orchard, Frank Zappa og mange mange flere!

Hvad var det, der drev de store kunstnere i 70’erne?

Hvordan lavede man musik i 70’erne sammenlignet med i 60’erne – eller nu?

Hvordan så der ud i indspilningsstudierne – og hvordan var det med instrumenterne?

A HARD DAYS NIGHT – kom tæt på musikken!

“Da The Beatles påbegyndte indspilningerne til filmen og LP’en “A hard days night” var de “on the top of the world”.
I løbet af fire dage i slutningen af februar, 1964, indspillede de “And I love her”, “I should have known better”, “I’m happy just to dance with You”, “If I fell”, “Tell me why” og “You can’t do that”.”

Citatet stammer fra en omfangsrig foto- og tekstbog, der følger med een af de mange genudgivelser af Beatles-kataloget, der er udkommet indenfor de senere år.
De seks omtalte sange er store Beatles-sange, flere af dem er i dag evergreens. Og det er svimlende at tænke på at gruppen var så kreativ og produktiv på dette travle tidspunkt af deres karriere.

Per Wium fortæller om musikken på LP’en “A hard days night” og vi lytter til masser af eksempler fra pladen.
Desuden fortæller Wium om et par af sangene fra “Long Tall Sally”-EP’en, som er fra præcis samme periode i gruppens karriere.

“A hard days night” har en særlig betydning for Per Wium. Han fortæller:
“For mig er “A hard days night” den bedste plade i min samling og i mit liv.
Jeg elsker pladens 13 sange.
Jeg er vild med Lennons “kant” i “Anytime at all” og med hans blide og smukke “I’ll be back”.
Jeg elsker McCartneys raffinerede “Things we said today”.
Jeg nyder Starrs suveræne og varierede trommespil og Harrisons flotte 12-strengede guitarer.
Og måske allermest holder jeg af gruppens suveræne sammenspil og vokaler albummet igennem.
For mig er “A hard days night” guldrandet Beatles.”